Saturday, February 13, 2016

Certot: Ragam

Gelagat budak berumur 5 tahun diperhatikan saja. Kecik beso kecik beso ja dia tengokkan perangai budak itu. 

"Taknak yang ni..tak cantik! Sambil dilemparkan mainan tersebut. "Eh jangan la buat macam tu, rosak tau tak?" kata si ibu dengan tegas. Kemudian budak tu memebelek lagi mainan yang lain. "Ha nak yang ni" lalu mainan itu ditariknya kasar. Serentak itu habis semua mainan yang berdekatan bertaburan. Mata Fakrulrazi membuntang tengok mainan berterabur. Mulut dia secara automatik terherot seraya muka pun terus mencuka. Hendak dimarah kang anak customer pulak. Dalam hatinya dok menyumpah nyumpah perangai budak tadi. 

"Aman, kenapa buat mcam ni. Kan dah terabur semua ni. Angkat balik. Susun!" Mata si ibu terjengil memarahi perbuatan anaknya. Tapi nada suara si ibu tidak la sehingga high note. Masih lagi cuba mengawal kemarahan di tempat awam. "Sorry ya dik..anak akak tu ada masa tentrum dia datang macam ni la jadinya. Taknak dengar cakap orang. Ikut suka dia saja." Si ibu meminta maaf. Rasa bersalah dengan perbuatan anaknya tadi.

"Takpe kak, takpe..budak-budak memang macam tu" jawab Fakrulrazi cuba sedaya mungkin mengikhlaskan apa yang dituturkan kepada pelanggan tersebut. Dalam hati; memang dia rasa macam nak smack downkan saja budak tu. Kalau anak aku ni mau aku ikat kat pokok letak kerengga. Baru padan muka! 

Sejak ditukarkan ke department kanak-kanak bahagian alat permainan di mall ni, Fakrulrazi dah biasa mengadap insiden-insiden macam ni. Yang anak berguling-guling nak mainan, yang melalak terlolong-lolong. Ada juga parents jenis tak sabar dengan perangai anak-anak mereka dijerkahnya balik anak dia tu. Jenis budak yang takut, dia diam la. Jenis yang tak makan saman, lagi meraung dia. Pastu pulak parents dia sama naik, terus kena cubit anak dia. Ada juga jenis parents yang, masya Allah..lembutnya layan anak. Ikutkan saja anak dia nak apa. Ada juga yang jenis buat-buat tak tahu dan rileks saja. Macam-macam ragam...

Tapi itu la bak kata orang, berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Dia yang tengok ni pun rasa sabar tu dah tahap tinggi, inikan pula mak ayah dia yang menjaga. Mesti sabar tahap dewa gitu. Moga budak-budak tu bila dah besar nanti menjadi anak yang membahagia dan membanggakan mak dan ayahnya.  

"Aku ni bujang lagi, esok kalau ada anak tak tau macam mana pe'el dia nanti" omel Fakrulrazi sambil menyambung kerja-kerjanya menyusun barang permainan.


AzRa
Certot

No comments: