Tuesday, July 19, 2016

#‎Bercerita



Semalam selain dr pertandingan Kalam Jama'ie ade pertandingan bercerita jugak. Seronok tengok gelagat budak tadika bercerita. Peserta pertama naik pentas lepas tu dia diam ja. Lama juga la. Sampai guru pengiring tenangkan dan ingat kan balik cerita yg dia nk sampaikan. Lepas tu baru dia bole bercerita siap bersyair syair gitu!

Teringat la zaman aku sekolah rendah dulu. Pernah masuk pertandingan bercerita. Cuak beb cuak bila berdiri atas pentas pastu ko tengok audiens punye la ramai. Lepas tu tengok hakim lagi. Adehh! Aku ni pulak jenis darah gemuruh tahap gaban. Time berlatih takde pulak gitu. Maybe sebab berlatih sendirian kot takde audiens. Masa tu aku darjah 2 mewakili sekolah. Kalah wei! Loser giler ja rasa. Dah la terketar ketar, rasa cam nak nanges pon ade. Gemuruh dia tak tahu nk koba la camno! 

Pastu darjah 3 sekali lagi masuk pertandingan bercerita tapi kali ni antara kelas ja. Eh tak jugak. Darjah 3 satu kelas ja pon. Lawan bercerita antara classmate ja..aku punye story ialah Batu Belah Batu Bertangkup. Kali ni dah ade keyakinan sikit. Cikgu aku ckp kalau gementar awak tengok kat satu tempat or satu orang saja. Teknik cikgu aku ni nampak nya berkesan. Aku takde la gemuruh bebeno..hihihi..alhamdulillah dapat tempat pertama! Yeay..you made it!! 


Bisik-bisik:
Apapun memang bukan sesuatu yg mudah untuk memulakan sesuatu yg baru dalam hidup kita. Yg penting kita berani mencuba dan tidak mudah putus asa.

No comments: