Friday, December 16, 2011

Menulis?

Orang cakap aku pandai menulis..tulis apo? Kata mereka tulis la apa-apa artikel atau cerita yang dekat dengan masyarakat kerana menerusi penulisan kita boleh sampaikan mesej kepada masyarakat. Pengalaman. pengetahuan or apa saja. 

hurmmm..

Masa kat sekolah menengah dulu aku menang tempat pertama pertandingan cerpen. Tajuk nye "Kembali Terjalin"  Kisah seorang anak yang terpisah dengan bapanya kemudian bertemu kembali..camtu la..Kalau tak silap dalam 3 mukasurat camtu..

Kalu diikutkan aku start suka menulis ni time sekolah rendah la. Dulu-dulu kan zaman 90'an gitu ada buku biodata kan.. tak tau la kalau korang tahu ke tak. Buku biodata nie konsepnye kawan2 korang kena tulis biodata mereka dan bagi ucapan sekali. Kalu rajin nk tampal gmbo bole jugak..hihi. So aku pon ade jugak buku biodata ni. Pastu aku ade buku lirik lagu..bole tak? haha..saja-saja salin balik lirik lagu popular time dulu2. Janji menulis..

Then masa aku masuk tingkatan 1, minat aku menulis ni membara bila cikgu praktikal Bahasa Melayu aku Cikgu Wan Siti Zubaidah kalu tak silap nama dia..hadiahkan aku diari sebab aku dapat markah tertinggi dalam ujian Bahasa Melayu. Diari ni la tempat aku mencurahkan perasaan..Tulis la ape pon, janji tulis. Bila baca balik cam kelako je wei.. Kecik ati sebab mak marah la, bengang dengan cikgu la..semua tulis dlm diari termasuk la pasal secret admirer.. hahaha lawak je.

Dah dewasa terjebak pulak tulis blog, tahun nie 27hb December genap 4 tahun aku tulis blog. Wow dah 4 tahun uols! Sebaya Aqim pulak kan? Pastu aku suka anto pendapat dan pengalaman sebagai ibu bapa kat buletin Drypers, banyak jugak dapat hadiah dari Drypers setiap kali pendapat aku kuar kat buletinnye, penah hantar komen gak kat Berita Harian ~ tapi tak kuar pulak komen den tu..cis, tulis artikel dlm ruangan Q&A kat Utusan ~ tu setelah di edit oleh senior, pastu berjinak-jinak tulis story untuk kuarkan booklet kat SIS~ tu lom kuar lagi, pastu aku hantar satu story untuk blog Feista Feminista here is the link http://fiestafeminista.tumblr.com/post/13098044495/asam-garam

Kiranya boleh la nak asah2 bakat nak jadi penulis. Masih banyak yang perlu dipelajari lagi, perlu bimbingan dan panduan dari mereka yang berpengalaman..hihi

Buah cempedak di luar pagar
Ambil galah tolong jolokkan
Saya budak baru belajar
Kalau salah tolong tunjukkan..

Sekian terima kasih



No comments: