Wednesday, March 21, 2012

SPM oh SPM!

Wah result SPM dah kuar arini. Mesti lega bile dah kuar result SPM kan? For me tak kisah la ape result yang dapat. Yang penting kita kena move on, move forward gitu. Eh, macam aku pule amik SPM tahun lepas! Hahaha..

Saje tulis entry tentang debaran amik result SPM sebab teringat zaman muda-muda dulu time amik result SPM.

Biasanye kan lepas abis exam SPM kebanyakan student2 nie kijo, nak cari duit poket kan. Iyo la dah 3 bulan dok umah katanye kan, takkan nak makan tido je. Lain la kalu anak orang kaya! So aku pon ade la jugak keje, tapi memandangkan aku nie anak sulung dan masa tu adik2 pon kecik lagi, mak aku memang harapkan pertolongan aku untuk jaga adik2 sebab masa tu dia buat business MLM dengan arwah ayah.Makanye aku pon keje yg masa flexsible. Jadi guru tuisyen dan amik upah buat barang2 mainan yang dihantar dari kilang. Kekadang tu jual jugak barang MLM. Bole la dapat duit sikit2.

Oh ok berbalik citer amik result SPM. The day before result SPM kuar aku cam relax je, dah tibe ari baru la rasa nebes giler. Tapi aku selalu tanamkan dalam fikiran, what ever pon result yang aku dapat aku terima kerana aku dah buat yang terbaik. Sebab kalau ko terlalu pikir kang, ko stress. Bile xdpat result bagus dah kecewa tahap gaban. Dan satu lagi parents aku bukan jenis yang stresskan anak2,  ko kena dapat sume A, ko kena bagus, dll. So kita belajar ikut kemampuan kita, kalu rasa tak bagus tingkatkan usaha.

Time nak amik result aku pegi dengan member2. Seronok jumpa kawan2 nak amik result SPM..Bile masing2 dah dapat result, sibuk ucap tahniah,salam peluk cium gitu..(salam peluk cium nie kawan pompuan je la..kuikui..) jumpa cikgu ucap terima kasih.Tepon mak dan arwah ayah update tentang result yang aku dapat. Tepon guna public phone ye..beratur la nak guna public phone. Time2 aku dulu kalu kawan2 ade handphone tu dah kire kaya la tu..hahaha.. Pastu hang out dengan kawan2 sat.Mana kawan-kawan kita yang result xbape bagus kita bg diaorang semangat. SPM bukan penamat segalanye. Mesti fikir kehadapan. Kalu kita tahu kita nie tak bagus dalam bab2 akademik ni, kita amik course2 kemahiran cth mekanik, masak2, jahit2, elektrikal ke.. Yang penting kita usaha untuk memperbaiki diri kita.

Result SPM aku dulu cokai2 je. Zaman aku xde A,B, C. Zaman aku kire pangkat/ grade. So akunye result SPM dulu spt dibawah:
No
Subjek
Grade
1
BM
2
2
BI
5
3
Pendidikan Islam
3
4
Sejarah
3
5
Math
4
6
Add Math
8
7
Akaun
4
8
Kimia
8
9
Biologi
6

Grade 1 & 2 tu maknanye amat baik, 3,4,5 &6 lulus dengan kepujian, 7 & 8 lulus dan 9 gagal.

Ade satu subjek aku gagal wei! Fizik ok, fizik tu time percubaan ke time ujian bulanan aku lulus je. Tup2 time exam SPM boleh pulak gagal! Ko tak rasa bengkek ke? Then add math yg aku memang xpenah lulus la dlm ujian ke percubaan, time SPM lulus la pulak! Ajaib hokey. Propaganda sangat tau!

Anyway aku bersyukur dengan result yang aku dapat. Yang aku tau result yang aku dapat walaupon di mata orang lain tak sehebat mana, tapi pada aku ada peningkatan dalam subjek-subjek tu, kecuali Fizik tu le! Dan aku amat2 bersyukur.

So bile tengok result aku nie tak bape cun sangat, lepas discuss dengan arwah ayah aku, aku decide amik tingkatan 6 untuk sambung pelajaran. Ade jugak terima tawaran dari Politeknik Muazam Shah course accounting, tapi sebab aku ni tak minat sangat dengan kire2, nombor2 nie, so aku tolak. Amik form 6 buat course perniagaan.

Buat adik2 yang dah amik result SPM, teruskan perjuangan anda! Dan jika anda memang dah tak minat belajar, sekurang-kurangnye jadilah manusia yang boleh diharapkan. Gud luck!


1 comment:

Unknown said...

Takde propaganda deh addmath tuh....addmath graf markah mmg remdah every year