Tuesday, September 24, 2013

Part 1 - Pre-bersalin: Admitted 3 hari

Alhamdulillah.. syukur kehadrat Ilahi, aku dah selamat melahirkan putera ketiga pada 09/09/2013. Entry kali ni aku nak share citer sebelum kelahiran anak ketiga ni. Kiranye kita citer pre- bersalin la ye!

Ok seperti biasa, aku ade appointment jumpa doc. Kali pada 6 September. Appointment untuk cek perut, scan dan review jadual amik darah sebab diabetes aku ni. Ok memula procedure nye kena cek air kencing dan tekanan darah. Lepas dah siap tu p scan baby pule. Masa scan ni doc buat full detail scan. Sbb usia kandungan pon dah 38 weeks + kan. Hasilnye doc bahagian scan tu cakap baby estimated weight kurang dari 2.5kg, sepatutnye dah 38 weeks ni at least estimated nye 2.3kg. Baby aku estimatednye 2.1kg, katanye cam baby tak develop pule, uri ok, kepala baby pon dah masuk ke laluannye, but cek air ketuban didapati air ketuban kurang. Sepatutnye normal kena ade 8 litre but air ketuban aku hanya ade 6.6 litre, dan lagi satu sebab aku ade diabetes. So doc scan cakap aku kena bersalin awal tapi tak tau la, it depend doc yang cek perut pulak. Ok la kira not sure la kan.

Lepas scan, chek dengan doc diabetes pulak. Since aku ni memang menjaga diet aku, makanye doc cakap tak perlu la makan ubat or cucuk insulin, Cuma continue dengan diet control. Bacaan pon cantik je. Antara 4 hingga 5.8 mmol. Ok la lega kepala bila doc cakap xyah cucuk insulin. Iye lo takut jugak aku kan!

Then jumpa doc chek perut pule. Aku ingat lagi nama doc tu ialah Dr. Zizi. Dia review all the details dalam fail aku, result scan dan diabetes. Hasilnye doc cakap kalu ikut carta development baby, nampak baby puan tak develop sangat sepatutnya estimated di usia kandungan sekarang (38 weeks) kena at least 2.3kg tapi baby puan hanya 2.1kg dan air ketuban puan pun kurang ni patutnya kena 8 litre. 

Ok, aku dah start nebes la masa tu, mula la pikir yang bukan-bukan kan! Hadoi..runsing. Pastu Dr. Zizi cakap sebentar ye puan, saya nak kena discuss dengan doctor pakar tentang kes puan ni. After 10 min, Dr Zizi said “ Ok puan, nampaknye kita mmg terpaksa tahan puan di wad untuk kita pantau perkembangan baby, pantau pergerakan dan heart beat baby. Dan kita akan induce puan pada hari Isnin jugak untuk paksa bersalin. Sebb kita takut apa2 jadi kat baby, takut baby boleh meninggal dalam kandungan since air ketuban kurang dan puan pun ade diabetes. So apa yang kita akan buat nnt kita akan induce puan, maksimum 4 kali induce, kalu tak bukak jalan jugak kita akan terus dengan ceaser. Tapi kita doa-doa la puan dah ade tanda bersalin sebelum hari Isnin.

Masa doc beritahu pasal ni, En Jijan pon ade. Dia pon risau jugak la.(dia xcakp ape2 Cuma raut wajah tu menggambarkan kebimbangan) Masa tu aku dh rasa cam tak tentu arah. Satu point pikir pasal baby, at the same time pikir pasal keje. Sebb nye ari senin aku kena conduct satu training, 2 hari pulak tu. Dengan hand over sume xbuat lagi! Lepas tu plak, projek ni kira dah nak final la lepas conduct this training. Hadoi..runsing!


Pastu aku cakap, doc, tak bole ke saya balik opis jap, saya selesaikan urusan kat opis sat then petang kang saya admitted. Dr Zizi said “Puan, saya nasihatkan puan admit je, sbb sekarang ni yang penting ialah keadaan puan dan baby. Puan telefon office tu bole kan..kita tak mahu apa-apa jadi, lagipun kalu puan admit lambat, nnt lambat la kita nak pantau dan sekarang ni ramai patient, nnt saya takut puan takde katil je. Ok puan, jangan fikir pasal keje ye”

Camno ek? Ko takmo pikir tapi memang terpikir jugak! memang perasaan tu tak tentu arah, kalut, rasa nak balik opis, rasa risau kat baby takut apa2 jadi, risau pasal nk induce, nk kena bersalin awal, takut plak kang kena ceser ke, risau pasal training, risau pasal sume arrangement utk training..hadoi mmg tak tentu arah betol. Sampai kan En Jijan cakap takyah pikir pasal training tu, aku plak yang jadi marah.. 

Pastu aku tarik nafas panjang-panjang..Cuba fikir secara positif because aku takmo sampai menjejas kan kandungan bila pikir pasal keje je. Nanti baby merajuk plak cakap mama dia ni lebih pentingkan kijo dari dia kan.. Bila dah dapat ketenangan tu (walaupon sebenarnye tak tenang sangat pon) Aku pon pasrah la nak kena admit ari tu jugak. Dah la masa tu bawak si Rayyan sekali sebb dia nak tengok baby scan. Jadinye En Jijan balik umah uruskan anak-anak (amik Aqim sekolah & hantar Rayyan p umah pengasuh) semayang Jumaat dulu, p opis aku back up document, then baru p sepital hantar barang-barang aku. Makanye pada hari Jumaat 6/9/13 aku pon admitted la di wad ante natal PPUM.

No comments: