Tuesday, September 24, 2013

Part 2 - Pre bersalin - Wad Ante Natal

Sambungan part 1:

Memandangkan kerunsingan terhadap training yang akan dibuat pada hari Isnin dan aku adalah coordinator dan projek ni under aku (kiranye projek ni cam my baby la, sebb dah lama aku rancang, aku aturkan, tapi apakan daya, Allah lebih Mengetahui, kita merancang tapi Tuhan yang menentukan) makanya aku pon mintak En Jijan memback up doc dalam PC aku kat opis supaya aku bole e-mailkan apa-apa yang patut tentang training tu dan keje2 aku kat colleague satu department..sebelum aku nk kena induce ari senin. Nasib baik form hand over dan report aku dah siap isi awal-awal. Jadi idok la serabut sangat sume benda nk pikir. En Jijan pon bawakkan lappy, nasib bek wad ante natal kat PPUM ni signal wifinye ok walaupon kekadang tu slow siput. Aku pon e-mail la apo2 yang patut.

Bila kita dah terlampau pikir sume benda, makanya ade la jugak kekadang tu instruction kurang jelas  tapi aku sedaya upaya bagi all the detail supaya nanti idok la collegue aku terpinga-pinga masa training tu dan pasal keje-keje aku. Alhamdulillah, aku ada colleagues yang supportive. Memang aku tak expect kena tahan wad sebegitu awal. Kunun-kunun ingatkan kot la bersalin masa Hari Malaysia ke..haha..Lepas aku dah e-mail sume benda, baru la pala aku bole concentrate kat baby. Hari-hari berdoa, baca Yassin mohon pada Allah SWT untuk permudahkan proses bersalin nanti dan mohon bersalin sebelum kena induce or ceaser. Sebenarnye aku takut kalu nak ceaser!

Masa malam Sabtu dan Ahad tu aku dah rasa sikit contractions. Baby asyik dok mengeras je. Pastu kan masa ari Ahad, aku cakap la teringin nak minum teh O ais, suh En Jijan bawakkan..pastu En Jijan datang bawak teh ais..adoi ai..pastu aku ckp la “cari la pa, teh o ais, esok dah nk kena induce dah ni” makanye En Jijan pasrah la carikan wifeynye teh o ais, pastu beli nasi ayam 2 bungkus sebab anak-anak dah sental food mamanye. Kiranye ari Ahad petang masa waktu melawat tu kami anak beranak dok berkelah kat katil mamanye..makan minum sesame..hahaha..budak-budak plak berselera betol mamanye suapkan makan! Rasanye katil aku paling riuh kot, dengan budak-budak ni yang tak reti dok diam. Dapat la jugak minum teh o ais! Nikmat betol!

Dok kat sepital lelama ni bosan jugak. Satu bilik tu bole muat 4 orang patient. Bilik aku katil 51-54. Katil aku no 53. Yang katil 51 akak tu baru 22 weeks tapi admitted sbb dia diabeties tahap critical..so doc nk pantau kandungan gulanye. Diabetesnye jenis makan ubat pastu dicucuk insulin jugak. Pastu cucuk insulin yang dos pon agak tinggi. So kena pantau awal2. Dia pon sblm makan bacaannye kekdang tu 8,9 or 10 mmol/ 2 jam pas makan bole cecah 19 mmol. Aku yang diabetes ciput2 ni pon rasa cuak ni kan pula diabetes tahap gaban camtu. Tapi akak tu mmg cakap dia mengandung dari anak pertama sampai la anak ke 7 ni (dua baby keguguran) mmg diabetes tinggi. And baby pon beso2, 4.1kg, 3.9kg, 3.7kg

Katil 52 pon diabetes, dia mmg ade diabetes since umur 10 tahun lagi. Ni kandungan keduanye. Sebelum ni pernah bersalin dan baby dijemput Ilahi ketika usia baru 10 hari. So kali ni dia mengandung mmg dia menjaga betol2. Dia nk kena ceaser ari senin. Dia nak bersalin normal tapi doc nasihatkan bersalin ceaser because of previous history kan.

Katil 53 tu, katil aku ler..hihi..3 katil ni admitted pada hari yang same dan kami pon jadi rakan bercerita yang baik..hahaha..abes dah bosan, xde TV plak tu. Jadi runsing memasing kan dok pikir pasal baby memasing.
Katil 54 ni, org silih ganti. Masa org first masuk, dia mintak discharged, doc tak bg tapi dia degil jugak, dia cakap ape2 risiko dia tanggung. Dia ni ade darah tinggi nak kena ceaser ari senin. Pas dia kuar masuk satu patient esoknye. Dia ni dok satu malam je, pagi dah kena tolak untuk ceaser. Pastu masuk plak satu lagi patient dari bilik sebelah. Dia admitted since ari Sabtu tapi memandangkan sume kat bilik dia dah selamat bersalin, dia dok sesorang, so mintak tukar satu bilik dgn kitaorang. Yang dia ni pule, mengandung anak pertama. Dari ari Sabtu admitted baru bukak 1 cm, masuk ari Ahad bukak 2 cm, jenis sakit tapi laluan xbukak lagi. Masa malam ari Ahad tu aku rasa dia xtahan sakit kot, so dengar dia dok nanges memalam, pastu panggil doc check, doc cakap baru 2 cm but still tak xde progress.maksudnye xde menunjukkan laluan itu akan bukak lagi lo. Pastu pagi ari senin, bukak 3 cm. Tapi doc tak hantar ke labour room sebb no progress lagi.

Yang aku plak, dari start kena admitted doc dah start pantau pergerakan baby, heart beat, monitor paras gula aku. Tiap2 hari kena pasang mesin kat perut tu. Then doc cakap bagus ade progress means that ade nmpak baby contractions (baby kerap mengeras) doc cakap hopefully puan bole bersalin sebelum kena induce. Aku pon doa cmtu. ari ahad tu plak, kebetulan mak mertua aku datang KL ikut abang ipar aku yang ade keje sikit, dia sampai dalam kol 8 malam. Pastu datang jap jenguk aku dalam kol 10 malam. Siap bawak air dan minyak selusuh. Suh aku minum. Siap sapu minyak selusuh tu kat perut, ubun-ubun and belakang badan. Hihi..Mak mertua aku cakap doa banyak-banyak mudah-mudahan bersalin malam ni, bole mak tengok cucu sebelum balik kampung esok. Aku aminkan aje..


No comments: