Saturday, October 26, 2013

Pengalaman bersalin baby ke-3

Malam 8 Sept tu rasa lagi baby kerap mengeras. Tapi tanda-tanda air ketuban kuar or darah xde plak. Anak aku dari Aqim, Rayyan n Fahri ni sume tanda nk bersalin baby mengeras, sume pun doc yg pecahkan air ketuban. Ok sampai la pagi baby kerap mengeras, pagi doc check dah bukak 2 cm. Then doc cakap ok kita bole hantar puan ke labour room la. Masa tu nebes jugak la,doa banyak2 xmo kena induce, nk bersalin normal. Patutnye aku turun ke labour room kol 7.30 pagi, tapi memandangkan labour room penuh kena wait dulu, pastu kol 8.30 cmtu dh nak p labour room, ade patient dh nak bersalin, bukaan dah 5cm. So aku kena wait lagi, kol 9 pagi nk turun, ade satu lagi patient nk bersalin jugak, dh 6cm. Jadi tunggu lagi, lama-lama dah tak jadi nebes aku ni. Pasrah je la tunggu nk turun labour room. Sat lagi sorang nurse ni terkocoh kacah datang kat aku cakap kena turun skrg kalau x, memang xde katil la kang. Sebabnye Dr. Zizi memang dah bookingkan katil tapi kalu org dh nak terbersalin sgt terpaksa la dulukan orang tu kan..


Kol 9.30 pagi baru turun ke labour room. Tapi diorang xinduce lagi, just pasang mesin tgk heart beat baby and pergerakan baby. Kol 11 cmtu, baru doc datang. Chek sume and cakap bukaan dah 3 cm, so depa cakap xmo induce sbb 3cm bukaan with progress, ade kemungkinan bole bersalin tanpa di induce. So doc just masukkan drip, then pecahkan air ketuban pukul 11.20 pagi. Pukul 1 tengahari contraction kerap berlaku, panggil nurse, dia cakap belum lagi, dia suh sedut gas untuk kurangkan sakit. Tapi nurse tu kerek je..malas aku nak layan, orang tengah sakit2 ni ko kerek2 sangat napo.

Then kol 1.20 tengahari dah memang rasa sangat baby nak kuar. Aku tekan button emergency, nurse kerek yg kedua datang, dia cakap sedut gas tu, sbb lambat lagi. Eh aku cakap dia ni, aku dah rasa nk bersalin ni dia bole plak suh aku sedut gas ni lelama. Sebb aku cam dah rasa kepala baby nk kuar dah. Pastu dengan selamba nye dia kuar takde chek ape pon. Mangkuk ayun betol! Lepas tu aku dah tak tahan aku tekan je button emergency tu 80 kali..bertalu2. Baru ade nurse yg veteran datang, chek tengok dah nampak kepala baby, baru la terjerit2 panggil doc. Aritu ramai jugak patient yg nk bersalin. tu yg doc terkejar2 dari bilik ke bilik. Agaknye depa ingat aku lambat lagi nak bersalin kot..Pastu bole plak nurse tu cakap "mintak tolong la dik jangan teran lagi, doc xsmpai lagi". Masalahnye tadi nurse kerek tu xchek pastu suh aku sedut gas then bila aku tak teran n baby memang naturally nak kuar ko bole nak suh aku tahan pule! Tak ke sewel namenye. Hish..sabo..sabo..Tepat2 doc datang n pakai glove, baby pon kuar dan bergema suarenye! Dr yang sambut kelahiran baby namanye Dr Sa’adah, comel je orgnye. Once baby kuar, doc ckp tahniah puan, dah selamat bersalin. Ok tengok ni, baby apa puan? Baby boy! Alhamdulillah..Lahirlah putera yang ketiga dalam famili aku tepat pukul 1.42 tengahari pada hari Isnin 9 September 2013 dgn berat 2.78kg..Hip..hip..hooray!


Lepas tu nurse bawak baby untuk bersihkan, aku pulak nak kena jahit bahagian bawah tu, nasib baik xbanyak, koyak sendiri but still kena jahit.. Doc bius banyak kali jugak la, sakit woo..tapi tahan je la. Kang meraung2 kang orang cakap sewel ke hape. Better diam, dah banyakkan berzikir dalam hati. Itu je penawarnye! Lepas dah settle sume, nurse bawak baby jumpa mama dia! Bonding time with mama, menyusu kali pertama! Comel sangat baby! Weight dia 2.78kg..dari estimatednye 2.1kg. Lepas menyusu jap, nurse bawak jumpa papa pule. Aku kena tunggu setengah jam camtu baru nurse bawak kuar dari bilik bersalin. Then nurse bagi minum air milo and makan bubur pulut itam. Aku makan sikit sbb cam pelik je mkn bubur pulut itam plak. Udahnye aku mintak air suam jugak..sebab manis kot..


Masa nurse telefon En Jijan, ckp aku dah bersalin dia ade kat depan lif dah dengan mak mertua and abang ipar dgn wifeynye. Alhamdulillah, dapat jugak mak mertua aku tgk baby sblm dia balik kampung. Kat PPUM, hubby xbole masuk temankan wife bersalin. Masa Aqim dulu kat HKL bole, En Jijan dapat la temankan aku. Kat PPUM hubby tunggu kat ruang depan bilik bersalin, tapi a bit cramp la kan, sume org dok tunggu isteri masing2 dengan family members sekali. Udahnye kalu dah ramai bona nurse suh tunggu kat bawah, bila wife dh bersalin diaorang col bgtau. Chet! Sebb tu En Jijan balik sat sebb omaknye dah nak balik kampung. Tu pon masa kat umah, mak dia ckp just p je sepital, kalu aku dah bersalin bole la tengok..Tapi aku tak sempat la jumpa mak mertua aku sbb masih dalam labour room. Baby jumpa papanye and terus diazankan.


Dalam kol 4.30 cmtu baru aku ditransfer ke wad post natal..tido semalam kat sepital. Pukul 5.30 ptg, colleagues aku datang melawat. Haha..kecoh betol diaorang nie! Dalam kol 7pm, my big bos and one of BOD datang melawat. Tq sume yang datang melawat dan yang berkirim salam. Sepanjang tu En Jijan teman sampai pelawat sume balik, budak2 tak ikut lagi, dok umah mama Izan dulu.


Tido satu malam kat sepital dan esoknye dalam kol 3.30 pm discharged dan pulang terus ke Muo.

We named him as Muhammad Umar Fahri :)


My 3rd Umar in the family :)


*Setiap kali menatap wajah kecil ni, aku cam tak percaya je sekarang dah ade 3 orang anak. Dan setiap kali pregant, bersalin aku akan mengkagumi ciptaan Allah SWT yang tidak ternilai ini. Sungguh hebat ciptaan Allah..Alhamdulillah..




2 comments:

Nia said...

Salam kenal ya,

Tahniah ya. Bila baca part jahit tu, saya pun berkerut sama, teringat2 langi sakit masa kena jahit awal thn lps. Kena jahit hidup-hidup tu. Adesh,..

azrine said...

Wasalam..hi Nia :)

Ya, mmg ngeri. Tapi bila tgk muka anak hilang semua sakit :)