Thursday, February 9, 2012

Paya Indah Wetlands

Lepas ari Ahad ke Pusat Sains Negara, ari Isnin aku dengan En Jijan bawak anak-anak ke Paya Indah Wetlands, Putrajaya. Jauh jugak tempat ni. Area Dengkil sana. Kami ikut GPS je. Kalu takde GPS maunye sesat uols. Masuk area pendalaman jugak la.


Nape aku nak g Paya Indah Wetlands nie? Ha sebab nye kat one of SIS punye BOD cakap kat sini syok gile kalu nak tengok tempat alam semulajadi. Ade hippo, ade flamingo gitu. So aku nie pon teringin gak la nak g sana kan. Jadi nie kami pegi ari Senin. Aku siap masak untuk bawak bekal makan tengahari kat sana. Bersemangat uols! Haha..


Bertolak agak lambat sikit ye, dalam kol 10 pagi sampai kol 11 pagi. Satu jam perjalanan. Tempatnye di sebelah Kem PLKN Paya Indah. Masuk adelah percuma.  Ia dirasmikan oleh Yang Amat Berhormat Dato’Seri Dr. Mahathir Mohamad pada 13 Oktober 2001. Tempat nye memang luas. Ade perkhidmatan sewa basikal. Aku teringin gak nak naik beskal, dah lama tak naik uols! Tapi memandangkan beskal kecik untuk Aqim xde, so kami naik keta je la utk explore kawasan Paya Indah Wetlands nie. Kawasan dia sgt luas, if nak explore jalan kaki, fengsan aden dengan bawak budak2 toodler kan!


Ok memula kami g tasik yang ade buaya sebab org kaunter tu ckp sekarang nie diaorag tengah bagi buaya makan. Sampai2 kat tasik tu orang agak ramai jugak. Yup ade banyak buaya, takot! Buaya kat sini diberi makan ayam. Sekali ngap je, xde nye nak kongsi2. huhuhu..Masa kami g tu dah nak ujung2 bagi makan. Banyak buaya yang dok berendam je, yg kat darat ade le sekor. Aku dok pikir, kalu la ujan lebat sampai air naik tinggi, maunye buaya ni terlepas kot…ayoo scary uols!


Then kami g tengok kuda pulak, ade lebih kuang 6 kandang kuda. 5 ekor yg warne putih dan sekor warne coklat. Aku xpenah tengok kuda secara dekat, so agak jakun ye! Tinggi dan beso jugak kuda. Depa nie dok dalam kandang je masa aku tengok tu. Aqim n Rayyan macam takut2 je. Berdepan dengan kandang kuda ade kandang landak. Gemuk2 landaknye..hihi..yang aku tengok ade 3 ekor.


Lepas tengok landak, kami ke tasik yang ade kayak dan paddle boat. Aqim beria2 nak ajak naik paddle boat. Jom la mama, best nanti ade boat! Seronok katanye..hihi lom naik dia dah kata seronok. Aku ni bab air2, naik bot agak cam tak suka sangat. Tapi dek kerana Aqim dah beria2 bagai, aku dengan En Jijan layan kan jugak. Kanak-kanak umur 7 tahun had umurnye, but adik yang kat kaunter tu cakap if nak naik satu family pon xpe. Mak  n paknye kayuh paddle boat tu anak2 dok kat tengah. Setengah jam harga nye rm7. Kena pakai jaket keselamatan dulu ye! En Jijan meriba Rayyan, Aqim pulak dok tengah. So berkayuh la kami naik paddle boat itu sambil menikmati keindahan tasik! Kat tepi2 tasik tu ade bunga teratai. Cantik uols! Rayyan bole nak tertido2 naik paddle boat nie, nak tergelak kami dibuatnye bile tengok mata Rayyan dah layu2 nak tido.


Selesai berboat, kami terus explore lagi. Ade menara tinjau. If nak tengok pemandangan keseluruhan Paya Indah Wetlands nie, but pikirkan budak2 and nak memanjat pon satu hal. Kami pon tak g la kat Menara Tinjau tu. Hahaha.. nie la mak pak yang tak bape nak adventure sangat kan. Aku je yg sebenarnye tak adventure, En Jijan ok je. Abih dah bini dia xmo, dia pon ikot..hahaha..


Then g tengok hippo pulak. On the way ke kandang hippo, ada a few chalet kat sini untuk di sewa. Kut2 la ade family yang nak bermalam kat sini kan. Cantik jugak la aku tengok chaletnye, but aku xtengok kat dalam. Luarnye memang cantik. Ok, kandang hippo kat tepi tasik jugak ye. Sebab hippo kat suke berendam. Masa kami sampai, dua ekor hippo sedang berendam menyeberang dari kawasan kandangnye. Agak jauh jugak la. But Nampak la depa berendam. Ade banyak itik jugak! Aku nak suh budak2 ni tengok hippo yang tak berendam, so nanti Aqim & Rayyan kenal la rupe paras hippo. Dahnye depa berendam kan. So xdapek la aden nak menolongnye. Takkan aku nak pakse hippo tu naik atas, maunye dia gigit kang!


Setelah kecewa xdapat tengok hippo di darat, kami pon decide mau makan tengahari. Makan kat area sini jugak la. Ade kawasan namenye Anjung Family.Disediakan pondok2 untuk family berehat dan makan. Kat tepi tasik a.k.a paya kut.Ade jugak cafeteria kat sini.


 Gigih hokey, pagi2 aku masak untuk bawak bekal makan tengahari. Walaupon lauk simple tapi sedap je makan bile dah lapo. Oleh kerana makan di tepi paya, so ade la bau2 paya tu sikit. Tapi hokey je, bedal je makan.hahaha.. Rayyan agak melasak ye. Ade je bende nak dibuatnye. Tuang air basuh tangan la, tumpahkan air la..mak paknye nie kekadang terkurang la jugak kesabarannye. Kena la juga si tonet nie lepek sikit, dah nye mulut mak paknye riuh cam bertih jagung dok warning, tapi dia wat deakk je..haiyoo..budak2 tengah naik camni la. Mule la aku dengan En Jijan cakap, bile la adik nie nak beso..hahaha..kang budak tu dah beso ko rindu time dia kecik pulak kan! Aqim behave sebab dia dah beso sikit kan. Bak kata dia “Aqim kan dah beso, dah 5 tahun, lagipon Aqim kan anak soleh!” Alhamdulillah anak soleh mama nie, bijak! Hihi..


Lepas makan, aku ajak En Jijan round sekali lagi kat kandang hippo mana la tau dia dah naik kan.Oo lupe pulak, masa hippo tu berendam kat sebelah tasik tempat hippo tu ada kawasan burung flamingo dan burung Udan ke hape ntah namanye. Yang paruh dia panjang tapi ke bawah, dan kakinye agak panjang. Kena patuk ni mau fengsan uols. Sebab tengok gaya paruh nye nie kuat rupe parasnye. En Jijan bawak seround lagi untuk ke kandang hippo. Dan yeah hippo itu dah naik ke darat! Walaupon sekor cukup la untuk aku tunjukkan kat Aqim n Rayyan, itu adalah hippo ye anak-anakku! Mak dia rasanye yg over excited tengok hippo! Hahaha.. So ape lagi amik gmbo la. Kat signboard tu tulis, Awas, gigitan badak air boleh membunuh. So kena hati2!






 Buaya itu...


 Di kandang kuda



 Rayyan yang mau tertido


 KAMI yang happy naik paddle boat. Penat mengayuh..



 Dua ekor hippo sedang berendam


 Jemput makan..


Muka Aqim yg dah kepenatan



Hokey lepas dah puas tengok hippo, kami pon pulang. Fenat tapi puas hati dapat bawak anak-anak g jalan-jalan J


No comments: