Monday, November 12, 2012

My Trip to Korea -Part 2

Sambungan Part 1:

Debaran terpilih ke tak dah berakhir, so pas hantar confirmation of participation kena wait on 23 May for official certificate of participation, then dia akan terangkan apa lagi kena prepare. So on 23 May received e-mail from EGEP team, kena check schedule flight, then inform the price ticket before proceed with purchase. Itu ok lagi, arahan yang kedua ialah aku kena prepare 3 things:

1) Title & abstract for paper - 31 May 2012
2) Full paper -21 June 2012
3) Powerpoint presentation -30 June 2012

Sume nie aku hantar betol2 pada tarikh tutupnye walaupon dia dh bagitau awal, sebab banyak keje uols! Tapi aku bersyukur sbb colleagues aku sangat supportive. Bantu aku dari segi chek kan grammar and struktur ayat.Yelah aku ni xpernah la prepare paper presentation bagaikan. Nnt nak present lagi. Hadooii nebes kot! Before buat paper, kena baca banyak buku, buat rujukan sume la. Dah mcam buat thesis! But itu  kan cabran namanye. So amik cabaran itu untuk mengeksplore potensi diri kita! Tajuk paper aku ialah Sisters in Islam -Empowering Voices for Change!

Dalam e-mail tu jugak dia bagi schedule and guideline masa workshop selama 2 minggu. Schedule sangat padat ye, dengan lecture, workshop, working group, presentation..Kami nnt kena stay kat Ewha Uni dorm. So merasa la campus life untuk 2 weeks!

Bab flight ticket, setelah dipersetujui oleh EGEP aku punye penerbangan ialah:
MAS 3 July pukul 11.30 malam sampai Korea 4 July 7.10 pagi.
Balik 19 July pukul 11.00 pagi sampai KL ari yang sama pukul 4.30 petang

Satu perjalanan mengambil masa 6 jam 40 min.

Check passport valid lagi ke tak, same gak dengan PTPTN kan, walaupon aku ni bukan la bayo banyak sangat, tapi at least aku bayo,  kang xpasal2 je tak lepas naik flight. Tak ke haru!

EGEP inform from Malaysia ade 2 participants. Aku and another friend from Siti , KANITA USM, tapi aku tak kenal Siti masa tu. Tapi kira lega la ade kawan dari Malaysia.hikhik..

Minggu terakhir sebelum g Korea, aku agak kalut sikit nak settlekan hal-hal opis. Nak kena pack brochure and booklet or ape2 je la yg bole distribute kat participant during workshop. Nak kena handover keje kat colleague aku. But alhamdulillah sume settle walaupon kalut kan. Aku ni spesis yang huru hara kalu keje banyak dan urgent kan! haha..

Ok bab keje dah settle. Pastu bab mempack barang2 personal belonging plak. En Jijan cakap nak g Korea 2 minggu je pon, pax barang mcm 2 bulan.haha..Ni namanye orang x biasa travel negara lain. Duit dah tukar siap2, tapi xde la banyak sangat. Bawak panadol la, minyak angin, maggi, serunding, beskot, milo, nescafe..toiletaris..dengan baju2, lappy..hadoii ai! Banyak kot. Last-last 1 luggage beso, 1 luggage cabin and 2 box booklet, brochures. Gilos! Ko dah memang bole meniaga dah kat sane Azrine ooi!

Sebenarnye kan, minggu last nk berangkat ke Korea la hari-hari yang xbest tau. Sebab ape?
1) Aku nebes nak travel jauh2
2) Sayu ati nk tinggalkan anak2 and En Jijan - 2 minggu wei!
3) Nebes nk present paper!
4) Terlalu banyak pikir - weng jap!

Last2 tibe la masa nak berangkat ke Korea. Kol 7.30 ptg lepas magrib dah kuar rumah. Flight kol 11.30 mlm kan. Masa nk berlepas tu, aku cuak sebenarnye, ye la takot xlepas sbb PTPTN, walaupon aku bayo tapi perasaan tak secure tu tetap wujud. Alhamdulillah..lepas! Pastu masa nak masuk ke balai berlepas, dah salam, peluk cium anak-anak n En Jijan and adik aku jugak si Tiqa, rasa sedih bila anak-anak dah nanges2..hadoi..kuatkan hati! Aku nanges dlm hati, sbb xbole nanges wei, air mata xmo kuor! Nebes, sbb selagi aku xjumpa kak siti dari Kanita tu hati xkeruan. Ye la first time travel sorang2 ko akan pikir mcm2.

So anak-anak, mama bukan tak sedih masa tu hokey, masalahnye urat mata mama korang nie cam terkejang  gitu dek kerana nebes, sampai tidak mengeluarkan air mata. Padehal mama korang memang sensetip kemain kan..senang bona nk nanges..

Finally jumpa kak siti masa nk tunggu train! Yeay lega uols! Masa tu la rasa nk nanges bila ingat anak-anak..huhu...Kak Siti ni dah biasa travel, so dia relax je. Naik flight dah announce last call baru dia masuk. Aku plak yg asyik dok ingatkan dia..hahha... Maka berlepas la aku ke Korea naik pesawat MAS! Dalam hati doa banyak2 semoga perjalananku lancar dan selamat. Aminnn...sebab hujan agak lebat ye. Kapal terbang agak bergoyang2, nasib baik aku dok sorang. Tido xlena wei!

Kol 7.10 pagi selamat mendarat ke Incheon International Airport Seoul Korea! Maka bermula la pengembaraan di bumi Korea! Konon2 dalam hati menjerit "Korea.... aku datang!" bole gitu? hahaha..

Bersambung nanti hokey!....

My paper! Tak tahu plak diaorang nk publish uols! hihi...