Friday, July 19, 2013

Pembantu rumah..kisahnye!

Sejak artikel aku kuar kat TMI tentang Wanita, Kerjaya dan Rumahtangga. (entry ni ) Aku telah dihubungi oleh pihak Astro Awani. Memula sekali untuk Debat Awani dan yang kedua pulak Analisis Awani untuk hadir sebagai panel. Isu nya ialah tentang Pembantu Rumah. Tapi dua-dua aku tolak ye! Salah satu sebab adalah faktor masa..last minute sgt! Huhu..

Untuk debat tu tajuknya lebih Malaysia tanpa pembantu rumah. Aku diletakkan sebagai pihak yang penyokong. Satu lagi Analisis Awani plak Bagaimana untuk mengelakan kebergantungan terhadap pembantu rumah. Secara jujurnya kalau mampu, aku pon nak ada pembantu rumah tapi yang bukan 24jam ade kat umah aku la. Yang datang 3 atau 4 kali seminggu untuk tolong bersih-bersihkan rumah dan kemas apa-apa yang patut or pembantu rumah yang datang umah pagi balik petang..hahaha boleh gitu? Sebab aku rasa rimas kot atau tak selesa kalau ade orang lain dalam umah selain famili aku..

Kenapa perlukan pembantu rumah? Hurmm..walaupun En Jijan adalah suami yang ringan tulang, rajin la buat keje-keje umah, anak-anak pun kami latih supaya rajin buat keje umah tapi kalau ade pembantu rumah, kita boleh spend lebih quality time dengan family. Iye la sekarang ni kan dua-dua husband and wife keje. Balik dari keje dah penat, lepas tu nak buat keje umah, masak. Walaupon masak tu kadang-kadang je pon tapi kalu ade pembantu rumah, diorang boleh tolong-tolong ape yg patut, so xde la husband n wife tu terlampau ponat sangat. Keje opis ni bila memerlukan penumpuan, kita cepat penat. Penat otak berfikir bawak ke penat badan kita jugak!

Kalau ada pembantu rumah, balik-balik keje je rumah dah siap kemas, baju dah siap basuh dan lipat. Kira balik tu otak dah lega la, bole la layan anak-anak lebih masa sikit dan bole la berehat lebih sikit..haha..


Sekarang pun, sedar tak sedar kalau kita hantar anak ke rumah pengasuh atau taska pun sebenarnya kita dah ada pembantu secara tidak langsung. Dengan adanya pengasuh yang menjaga anak-anak, maka wanita terutamanya boleh keluar bekerja. Yang duduk dengan atau berdekatan dengan mak ayah pula meminta atau mengupah mak mengasuh anak-anak. Jadi secara jujurnya, jika berkemampuan aku juga ingin pembantu rumah yang boleh meringankan kerja-kerja atau urusan harian rumah. Gitu la citernye!


No comments: