Wednesday, August 10, 2011

Banyakkan bersabo...

Kali ni aku nak citer pasal perihal Rayyan. Budak kecik sorang ni selalu bikin mamanye mau pengsan..nanges wei! Abis dah katanye budak-budak kan, kalu orang beso tu lain la dah tau nak berfikir. Ye tak?

Rayyanku sekarang suka memuntahkan kembali air yang dia minum. Geram kekadang tengokkan. Ye la dia dok mintak2 air, mamanye pon bagi la..Minum seteguk, yang kedua teguk tu dia muntahkan balik. Saje cari pasal, pastu main la air tu. bagi rata kat semua kawasan! Kalu dia tak muntahkan balik, dia akan curah je sesuke ati kat lantai! huhu..nanges mama dia. Ade satu kali tu dia nak makan, ok la mama pon sediakan pinggan, letak food kat pinggan dia, nak makan sendiri ni.Makan sesuap, pastu nak air. Ok la bagi air, jap pastu si budak bertuah ni, curah air kat dlm pinggan dia, abis food dia bergenang air.Hadoi ai..sabar je la mak nak!

Biasanye time2 nak buka posa la si Rayyan ni wat cmni..hurmmm..lepas perhatikan kelakuannye camtu kan, aku pon kena la amik tindakan.hahaha..macam guru displin pulak! Kalu nak minum air, aku bagi la, tapi aku dok tengokkan dia minum, kekadang ekor mata dia tu pandang2 aku..hahha..nak buat takot, so jeling2 dulu la..kakaka..bijak betol budak nie! Pastu aku ckp minum elok2 adik..nanti mama bagi lagi!

Tapi kekadang tu kena lepuk la jugak si rayyan ni. Lepuk maksud aku bukan la kuat bagai..bap sikit tangan dia, gitu la. Pastu dia sedih, mencebik dan terus nanges! hahaha..aku biarkan jap, then aku datang, peluk dia, duduk and cakap elok2 nape dia kena bap sikit..aku tanye sape tumpahkan air? dia jawab dik..Aku ckp lagi  lain kali minum elok2 tau, ok. Dia hanya angguk kepala..hahaha..Pastu kita hug & kiss dia kuat2 cakap mama sayang adik! Esok nye buat lagik! kakaka...budak2 kan..hopefuly nanti dia akan faham.

Itu la kerenah si bertuah Rayyan, ape2 pon nak didik anak ni kita kena sabar..





No comments: