Sunday, March 20, 2011

Kelas menjahit..I Like! :)

Sabtu & Ahad (19 & 20) aku ke kelas jahitan dengan semangat berkobar2..hahaha.. Ye la first time nak belajar menjahit ni wei..

Hari pertama Kak Ti ajar cara mengambil ukuran baju. Pastu lukis pola jahitan. Orang yang baru2 nak jahit ni, dia kena lukis kat kertas dulu. Pastu acukan kat kain, then baru potong. Hah..bukan senang nak menjahit ni. Tapi bila dah stat, ko rasa seronok! Pastu potong kain, pas potong kain dah leh stat menjahit baju. Hari pertama buat baju dulu.

Hari kedua plak, siapkan baju yg tak siap berjahit tu. Then Kak Ti ajar cara buat kain pulak. Cara nak letak getah kat kain, nak buat lipat2 tepi kain tu. Dalam masa 2 hari dah bole siap sepasang baju kurung biasa! Aku macam tak caya je bila tengok baju yang aku jahit dah siap! Bangga siap kembang2 idong! hahaha..idong dah la mmg kembang :p

Orang yang takde basic menjahit cam aku nie, haruslah jahitan pertamanye senget benget! aku asyik keje nye dok menetas benang je! Terjahit terkecik la, terbesar la.. adoi ai.. Tapi berkat kesabaran..aceh..ceh.ceh.. akhirnye siap jugak baju kurung aku nie! Vanga..vanga :)

Cara Kak Ti mengajar pon bagus, senang nak paham la. Cuma pasni kena la praktis, kalu sekali buat pastu ko dh tak buat lagi, kompem la lupe wei! Oleh itu, aku pon bercadang nak beli mesin jahit satu. Kak Ti ade jual mesin jahit cap Singer & Brother. Aku rasa cam nak beli cap Brother, nampak cam senang je. Kalo ko tak menjahit pon, at least ko oter2 baju yg dah koyak jahitannye tu, jahit balik guna mesin jahit nie ha.. gitu kaedahnye yek! hehehe.. Maybe next month kot kalu nak beli pon.

Pasni aku nak belajar jahit kurung riau plak. Dah daftar dah dengan Kak Ti, waiting list sebab dah penuh. Tengok kekosongan. So sape2 yang berminat nak belajar menjahit bole la belajar dengan Kak Ti. Maklumat lanjut bole la jenguk2 blog Kak Ti ~  Mariati Design. Pas siap baju korang, dapat sijil wei!. Frame terus, bole update kat resume! kekeke..



Ni kain saya..hehe..



Pic diambil dari engel mesin jahit aku..




Baju kurung biasa yg aku dah siapkan! :)



Bersama Kak Ti, terbaek!




Baju dah siap, sijil pon dah dapat! Aku dah grad, wink..wink!



1 comment:

wanie said...

wah wah ..dah boleh jahit baju kurung...

wanie teringin jugak nak belajar jahit ni...tapi mesin jahit pun tak reti guna camne..hehehe